sunnuntaina, maaliskuuta 01, 2009

Eläkeiän nostosta, kela-maksun poistosta, yliopistolaista sekä EU-kampanjani käynnistymisestä

Viikko taas vierähti ja monenlaista oli ilmassa. Päällimmäisenä hallituksen päätös nostaa eläkeikää 65 vuoteen sekä yliopistolain ja Kelan maksun poistoa koskevat lähetekeskustelut suuressa salissa.

Eläkeiän nosto tuli kyllä puun takaa, kun siinä sivuutettiin täysin kolmikantavalmistelu ja se vetäistiin esiin irrallisena vasta valmistuneesta sosiaalitupostakin. Työurien pidentäminen on oikea tavoite, mutta parempana keinona siihen ovat porkkanat kuin kepit. Tällä hetkellähän liukuma on 63-68 v ja mikäli jatkaa töissä pidempää, saa siitä kohtuullisen tuntuvankin lisähyödyn.

Oleellisinta olisi kehittää työhyvinvointia, työelämän laatua ja palauttaa kohtuullisuus työelämään. Kovin huonosti tämän päätöksen kanssa sopivat mm. tiukennetut valtionkin tuottavuustavoitteet, jotka ajavat työntekijöitä koko ajan kovemmalle. Tällä hetkellähän suuri osa ei jaksa töissä edes nykyiseen eläkeikään asti, vaan jää ennenaikaisesti työelämästä pois mm. mielenterveyssyiden vuoksi. Pakossa on myös se hankalaa, että eri alat ovat hyvin erilaisessa asemassa. On selvää, että toimistotyössä voi olla helpompi jatkaa pidempään kuin fyysisesti raskaassa työssä, kuten vaikkapa perushoitajan työssä. Joillakin aloilla voi olla mahdollista löytää ns. korvaavia töitä, mutta joka ammatissa ei. Epäselvää on myös se, että kuinka ratkaisun yhteydessä käy nykyiselle ns. superkertymälle tai elinaikakertoimelle, jotka ovat oleellisia seikkoja eläkejärjestelmää mietittäessä. Elinaikakerrointa tulee muuttaa ennen voimaan astumista niin, ettei se kohtuuttomasti vaikeuta nuorena työelämästä pois jääneiden, kuten vammaisten tai muuten työkyvyttömien, muutenkin heikkoa tilannetta.

On vaarana, että ratkaisu ajaa nyt enemmän varhaiseläkkeille, kun ne vielä ovat käytössä. Työantajakin saattaa ohjata iäkkäämpiä enenevässä määrin ns. eläkeputkeen nyt ennen kuin sen ikärajaa nostetaan. Tämä eläkeiän nosto on leikkaus eläkeläisiltä, kun heidät pakotetaan jatkamaan työelämässä pidempään. Lama-ajan velka ja ylisuuret verokevnnykset maksatetaan näin työntekijöillä. Itse kannattaisin porkkanoita enemmin, koska moni 65 vuotias haluaa ja voikin jatkaa työelämässä, mutta se ei sovi kaikille.

Ihmeellistä on sekin, että juuri sovitussa sosiaalitupossa oli joitain eläkkeiden ikärajojen nostoja (eläkeputki ja osa-aikaeläke) sovittu, mutta nyt hallitus vie mahdollisesti niidenkin osalta askeleensa vielä pidemmälle.

Sosiaalitupon hyvien tulosten, kuten ansiopäivärahojen pienen parannuksen, pätkätyöntekijöiden saaminen helpommin muutosturvan piiriin sekä lomautettujen saaminen muutosturvaan, sovitellun työttömyyspäivärajan maksimiajasta luopuminen, työssäoloehdon lyhentäminen 8 kuukauteen rinnalla siinäkin paketissa oli myös heikennyksiä.

Näitä heikennyksiä on mm. se, että koulutukiaika kuluttaa jatkossa 500 päivän maksimia, erorahakauden lyhentäminen sekä kaksipiippuisia asioita, mm. eläkeputken iän nostaminen sekä osa-aikaeläkkeen iän nostaminen. Eläkeputken iän nostaminen on kovin kaksipiippuista, koska sitä on käytetty ikäsyrjivästi irtisanomistilanteissa siirtäen iäkkäämpiä työntekijöitä sen varaan. Toisaalta monelle se on ollut vaihtoehtona inhimillisempi kuin muu vaihtoehto. Samoin osa-aikaeläkkeen vaihtoehtona saattaa usein olla työkyvyttömyyseläke.

Sosiaalitupon saavuttamat parannukset eivät kaiken kaikkiaan järin merkittäviä ole ja kompromissejahan aina tällaiset sopimukset ovat. Oleellista oli aiemmin esitettyjen leikkausten perumisen onnistuminen, mm. työttömyyspäivärahan keston sekä kahteen osaan jakamisen osalta sekä työssäoloehdon pidennyksen kääntäminen muutaman kuun lyhennykseksi. Onneksi nämä kuitenkin siis peruttiin. Saa nähdä, onko työmarkkinajärjestöillä halua nyt pitää sovitusta sosiaalituposta kiinni, kun hallituskin irtaantui eläkeratkaisussaan sovitusta. Tämä oli muuten eläkehistorian ensimmäinen kerta, kun kolmikanta näin sivuutettin! Ei ihme, että ihmiset ja ammattiliitot ovat olleet tuohtuneita asiasta.

SATA-työryhmän toimet näyttäisivät jäävän kovin vähäisiksi. Sosiaalitupon lisäksi vain lapsilisän, kotihoidontuen ja vanhempainpäivärahojen indeksiin sitominen sekä takuueläke (650 e+indeksit) on päätetty varmasti toteuttaa v. 2011 (juuri vaalien alla). Nämä on sinänsä ihan hyviä ja välttämättömiäkin toimia, mutta myös muita tarvitaan. Muiden toimien osalta on kyllä muistiossa monia hyviä kirjauksia, mutta niiden aikataulu ja rahoitus on vielä avoinna. Muistiossa lukeekin, että tämä on enemmän työlistaus, jonka pohjalta selviettään kustannukset ja arvioidaan vasta toteuttamista. Listauksestakin puuttuvat kuitenkin kaikkein pienituloisimmat kokonaan, mm. toimeentulotuen parantaminen, työmarkkinatuen tasokorotus ja asumistuen parannus, joita me ajamme. Lisäksi omaishoitajat, palveluasunnoissa asuvien ns. käyttövaran tarve sekä työosuusrahan taso puuttuvat kokonaan. Samoin pientä työeläkettä saavat eivät hallituksen suunnittelemissa toimissa ole esillä. Näille tarvittaisiin parannusta. Palveluasunnoissa maksut nousevat ja monilla on suuria vaikeuksia selvitä maksuista, joten tuon käyttövaran näen hyvin kiireelliseksi. Lisäksi näkisin tärkeäksi, että työllistymistä seuraavan kuun toimeentulo turvattaisiin ns. työllisyysbonuksen avulla. On hankalaa, ettei ole palkka muttei enää työttömyysturvakaan maksussa, mikä hankaloittaa työn vastaanottoakin. Tarvitaan taloudellinen turva tälle kuukaudelle kuten viime kaudella asumistukeen saatiin vastaavasti ns. asumistuen bonus.
-----------------------------
Yliopistolain muutos yliopistojen säätiöittämisestä on myös ongelmallinen mm. siksi, että eri alat ovat hyvin erilaisia sen suhteen, miten niillä on ulkopuolisen rahoituksen saantimahdollisuuksia, esim. humanistiset, yhteiskuntatieteelliset tai kasvatustieteelliset alat suhteessa vaikkapa kaupallisen alan tai yritystalouden opetukseen. Tärkeämpää on turvata riittävän perusrahoituksen taso.

Myös uhkia liittyy siihen, mikä rooli ulkopuolisien yliopistojen hallintoon valituilla on suhteessa yliopiston sisäisiin edustajiin, kuten vaikkapa ylioppilaskunnan jäseniin. Mitä ulkopuolinen rahoitus merkitsee yliopiston opetuksen ja tutkimuksen riippumattomuudelle? Samassa yhteyssä on myös esitys ETA-maiden ulkopuolisten maiden opiskelijoiden lukukausimaksuille. Tätä en näe hyvänä ratkaisuna, koska tänne opiskelemaan tulevat jäävät helpommin maahan ja nämä opiskelijamäärät ovat olleet varsin vähäisiä ja tuoneet hyvän kansainvälisen lisän korkeakouluihin. Helposti tämä olisi pieni askel myös suomalaisten lukukausimaksuja kohti, mitä vastustan rajusti. Sen sijaan hyväksyn erilliset tilauskoulutusmuodot, jos yritys ostaa vaikka työntekijöilleen tarvittavaa liäkoulutusta yliopistoilta. Tähän palaan vielä tarkemmin kun asia tulee ratkaistavaksi.
----------------------------
Kela-maksun poistoa olemme käsitelleet valiokunnassa ja todella hallitus jättää rahoituksen täysin auki. 1,1 mrd vähennys kansaneläkkeiden rahoitukseen syntyy. Tässä yhteydessä olisi vähintään pitänyt olla mustaa valkoisella rahoituksesta. Viitteitä saatiin siitä, että kaikkea ei ehkä rahoitettaisikaan yritys- ja energiaverotuksena yrityksiltä, vaan osa mahdollisesti myös tavallisilta veronmaksajilta. Tätä ei voi hyväksyä. Kunnille tätä kautta tuleva helpotus voitaisiin toteuttaa paremmin, vaikka yhteisöveron kautta kunnille tai valtionosuuksien parannuksen kautta. Tämän kela-maksun poston työllistävä vaikutus ei myöskään ole kovin suuri ja se suosii suuria yrityksiä pienten sijaan. Eläkerahoituksen linkittäminen tähän ei ole myöskään välttämätöntä, vaan eläkemaksujen välttämätön nosto olisi voitu hoitaa muutenkin. Sdp on sitoutunut eläkerahoituksen turvaamiseen jo eduskuntavaalien vaaliohjelmassa oli eläkemaksujen korotus todettu. Mutta tämä koplaus ei ole tarpeen. Kansaneläkeen luonne muuttuu myös sosiaalivakuutuksesta sosiaaliturvaksi.
-----------------------
Kovin poliittista säpinää aiheuttavia asioista siis eduskunnassa.

Lisäksi olin keskiviikkona puhumassa Tuusulan demarien tilaisuudessa Hyrylän torpalla EU-vaaleihin liittyen ja oli oikein kiva tilaisuus! Oli mukava nähdä toisen kotikuntani demareita.

Keskiviikkona olin YK:n sanitaatiovuoden (v. 2008) johdosta valittuna "huussilähettiläänä" eduskunnan vesi- ja sanitaatiopäivän järjestelyissä mukana. Kehitysyhteistyöjärjestöjä ja oppilaitoksia oli esittäytymässä ja jakamassa tietoa vesi- ja sanitaatiohankkeista. Jyrki Kataiselle luovutettiin toisenlainen lahja ja eduskuntaryhmien edustajien kautta lähetettiin ryhmiin aihealueesta tietoa. Myös mukavan kilpailun olivat järjestöt kehitelleet. Mukava tilaisuus, jonka järjesti eduskunnan globaaliryhmä. Itselläni oli puheenvuoro "huussilähettilään" roolini kautta. Kysehän on maailman suurimmasta terveysongelmasta puhtaan juomaveden ja sanitaation puutteissa. 2,6 miljardia ihmistä elää ilman riittävää sanitaatiota.
-------------------------------
Lauantai oli mielenkiintoinen ja tärkeä päivä, nimittäin silloin avattiin EU-vaalikampanjani Hämeenlinnassa Verkatehtaalla. Paikalla oli kivasti väkeä ja tilaisuus mukava! Julkistin myös vaaliteemani ja ne löytyvät uusilta kampanjasivuiltani (www.satutaiveaho.eu). Tilaisuudessa oli lisäkseni Paavo Lipponen puhumassa sekä kulttuuriesityksiä. Mukava tilaisuus, joka antaa lisäpotkua vaalityön käynnistyessä!:)

Olin lauantaiaamuna myös puhumassa Rakennusliiton tilaisuudessa HML:ssa sosiaaliturvan uudistamisesta ja sosiaalituposta. Tämäkin tilaisuus oli oikein mukava.

Ei kommentteja: